Memer man minns fick jag som titelidé från att en granne frågade om vad memer egentligen var – hon hade läst Samhällets rörelselag men ändå inte riktigt greppat essensen. Jag slog då upp svenska wikipedia för att få en sammanfattning av membegreppet. Till min förvåning och glädje såg jag mina egna skrifter sammanfattade elegant av wikipedias redaktörer. Alla min memrelaterade publikationer var listade och till stor del sammanfattade i underliggande flikar, inklusive uppslagsordet memetik. Man blir alltså inte profet i sin egen disciplin, men på wikipedia! Man tackar!

Grundrisse var en alternativ titel jag ett tag tänkte på när jag till slut bestämde mig för Samhällets rörelselag för boken som bloggen med samma namn handlar om. Därför tar jag den undertiteln nu på denna valda samling blogginlägg. Jag syftar naturligtvis retsamt på Marx’ Grundrisse der Kritik der Politischen Ökonomie som var ett slags skiss till Kapitalet. Och mina inlägg på bloggen är ju lite skissartade och annorlunda än boken Samhällets rörelselag. Men jag hoppas att de fortfarande är läsvärda och gör dem på detta sätt mer lättillgängliga.

Naturligtvis falnar intresset efterhand, men jag tycker att det ändå är imponerande med visningar på bloggen i tusental och spridda över många länder i världen; Sverige, USA och Finland främst. Speciellt populära inslag har varit Är genusforskning vetenskap?, Hur demokratiskt är Sverige?, ”Små grodorna, små grodorna…”, Herbert Tingsten och svensk demokrati, samt Popper och falsifierbarheten.

Jag vill hålla kvar det digitala formatet, eftersom det gör länkarna tillgängliga. En hel del youtube-klipp är inlagda som länkar, utan illustration. Alla inlägg ligger i kronologisk ordning och titlarna länkar till bloggen så man lätt kan se när de är upplagda och också kommentera om man vill.

Det inlägg som sammanfattar boken är Idag för 500 år sedan spikade Martin Luther upp sina 95 teser…Här ”spikar” jag mina där jag sammanfattar boken i 95 punkter. Det är där Grundrisse är kondenserade.

Jag kan tänka mig att fortsätta bloggen även om jag inte riktigt bestämt mig. Hade önskat lite mer dialog, men det krävs ju två för en tango, som man säger. Och kanske fler om det skall bli varierande. Så välkomna i bloggens kommentarsfält! Boken finns också att ladda ner som pdf här (8408kB, 195 sidor).

Boken Samhällets rörelselag är utgiven av mig själv som ett avsked till marxismen och den reformmarxism som statsvetenskapen är ett stöd för, vilket får mig som gammal sovjetolog att tänka på Samizdat, självutgivningarna i Sovjet (”sam”=ry. själv, ”izdat” är förkortning av förlag, ”izdatel’stvo”). Det är ju inte utan att man känt sig som dissident i Statsvetarssverige…

Men som Kuhn skriver om vetenskapernas revolutioner; de är sociala. Så det måste in nytt folk som tänker nytt i ämnet – i praktiken memetiker – och de måste i sin tur ta över taburetterna. Det tar ännu en viss tid. Kanske kan dessa inlägg påskynda förnyelsen av idéer och forskningsansatser.

I väntan på det ger jag ut denna samling och fortsätter projektet även i andra former.

MS